Työkalut työhyvinvoinnin seuraamiseen Vertiassa

Työkalut työhyvinvoinnin seuraamiseen Vertiassa

 

Työhyvinvointi

Lähdin kirjoittamaan tätä blogia pulssikyselystä. Kuitenkin pulssikysely liittyy suurempaan tärkeään kokonaisuuteen, nimittäin työhyvinvointiin. Meillä on kirjattu viiden vuoden strategiaamme iso tavoite, olla Suomen paras työpaikka vuonna 2025! Otamme työhyvinvointi asiat tosissaan, pyrimme parantamaan asioita jatkuvasti ja meillä onkin tämän asian seuraamiseen muutamia työkaluja käytössämme palautteen annon ja saamisen lisäksi.

Henkilökohtainen rasitus 

Kuten jo taisin aikaisemmassa blogissani myös kirjoittaa. Me ajattelemme Vertiassa elämän kokonaisuutena, jossa työ ja vapaa-aika muodostaa parhaimmillaan toisiaan tukevan ja ehyen kokonaisuuden. Toinen puoli tukee toistaan. Täytämme kaikki päivittäin henkilökohtaista rasitusmittaria, jossa kirjataan ylös päivän fiilis/rasitustaso. Rasitus ei tarkoita pelkästään työkuormaa tai muuta työstä johtuvaa, vaan rasitus voi yhtä hyvin tulla työn ulkopuolelta. Seuraamme mittaria viikkotasolla ja olemme yhteydessä henkilöön mikäli rasitustasot nousevat liiaksi. Mietimme yhdessä mistä rasitus johtuu ja miten voidaan tilannetta parantaa. 

Mikä pulssikysely?

Pulssikyselyllä tarkoitetaan määrätyin ja yleensä lyhyin aikavälein toteutettavaa kyselyä, jolla saadaan tietoa yrityksen henkilöstöltä kehityksen tueksi. Kysely tehtiin viime vuonna kaksi kertaa ja tulevana vuonna kolme kertaa. Kyselyn tarkoituksena on seurata työhyvinvoinnin kehitystä 16 kysymyksen voimin. Vastausten asteikko on 1-10 ja kysymyksiä on esimerkiksi
“Kuinka hyvin viihdyt työssäsi?”
“kuinka motivoivaksi koet työsi?”
“Kuinka hyvin koet saavasi palautua työstäsi?”
“Kuinka paljon voit vaikuttaa työtäsi koskeviin asioihin?”
“Kuinka paljon koet että sinua ja työtäsi arvostetaan?”  jne. .

eNPS ja kyselyn tulokset

Kyselyyn otettiin mukaan nyt syksyllä uusi ns. eNPS kysymys “Kuinka todennäköisesti suosittelisit Vertiaa työnantajana ystävällesi?” josta saadaa eNPS luku. NPS eli net promoter score on kansainvälisesti käytetty asiakasuskollisuuden mittari. Se mittaa asiakkaan suositteluhalukkuutta ja tyytyväisyyttä tämän yhden kysymyksen avulla. eNPS on tästä sisäinen malli joka kertoo saman asian henkilöstön puolelta firman sisältä. NPS lasketaan tietyllä kaavalla josta saadaan asteikko -100  +100 välillä. Plussan puolella olevat tulokset ovat jo ihan kelpoja, yli +30 hyviä ja +50 jo erinomaisia. Meidän eNPS tulos on syksyn kyselyssä huikea 67!
Kyselyn tulokset olivat kaikkiaan todella hyviä. Kevään kaikkien vastausten keskiarvo oli 8.1 ja nyt syksyn kierroksella myöskin 8.1, joten täytyi kaivaa seuraavat desimaalit esiin jotta nähtiin tarkka tilanne. Selvisi että hyvinvointi on hiuksenhienosti parantunut 8.07->8.13 =) Tästä on hyvä lähteä eteenpäin uuteen, taas parempaan vuoteen ja kohti Suomen parasta työpaikkaa 2025!


Kiinnostuitko Vertiasta työpaikkana? Katso avoimet työpaikat tai jätä avoin hakemus.

Hae töihin