Uusi kosteusmittausten RT-kortti tuo muutoksia työmaiden arkeen

Uusi kosteusmittausten RT-kortti tuo muutoksia työmaiden arkeen

Huh­ti­kuus­sa jul­kais­tiin uu­si be­to­nin suh­teel­li­sen kos­teu­den mit­tauk­sia kä­sit­te­le­vä RT 103333 -kort­ti, jos­sa on päi­vi­tet­ty mit­tauk­siin liit­ty­viä oh­jeis­tuk­sia edel­li­sen kor­tin ol­les­sa jo yli 10 vuot­ta van­ha. Kor­tin mu­kai­set mit­taus­ta­vat ovat käy­tän­nös­sä va­kiin­tu­neet kan­sal­li­sel­la ta­sol­la be­to­nin pin­noi­tus­val­miut­ta ar­vioi­vien mit­taus­ten suo­ri­tu­soh­jeik­si. Sel­keim­piä muu­tok­sia ovat käy­tän­nöt mit­taus­tark­kuu­den pa­ran­ta­mi­sek­si, se­kä pa­rem­mat oh­jeet va­lun si­säl­lä ole­vien an­tu­rei­den hyö­dyn­tä­mi­seen.

Koos­tim­me tä­hän blo­giin työ­mai­den kan­nal­ta tär­keim­mät muu­tok­set. Uu­den RT-kor­tin si­säl­töön voit tu­tus­tua tar­kem­min te­ke­mäs­täm­me koos­tees­ta.

Mittausepävarmuustarkastelu

Mit­taus­tu­lok­set ei­vät par­haim­mil­laan­kaan ole ek­sak­te­ja, ja tä­mä tu­lee jat­kos­sa huo­mioi­da si­ten, et­tä pin­noi­tus­tuot­teen kos­teu­den ra­ja-ar­vo ali­te­taan mit­tau­se­pä­var­muus huo­mioi­den, jo­ka on olen­nais­ta huo­mioi­da myös kui­vu­mi­sai­ka­tau­lun suun­nit­te­lus­sa. Käy­tän­nös­sä tä­mä tar­koit­taa si­tä, et­tä tar­kim­mil­la­kin mit­taus­me­ne­tel­mil­lä epä­var­muus­luok­ka on n.±1-2%RH, jol­loin esi­mer­kik­si be­to­ni jo­hon tu­lee ve­de­ne­ris­te, jon­ka ra­ja-ar­vo on 90%, tu­lee mi­ta­ta 88-89%RH kos­teu­teen en­nen pin­noi­tus­ta. Tark­kuus­luok­ka ±1%RH vaa­tii jo lä­hes la­bo­ra­to­rio­mai­sia olo­suh­tei­ta mit­tauk­sel­le, ja ±2%RH tu­lee to­den­nä­köi­ses­ti ole­maan työ­maao­lo­suh­teis­sa tark­kuus­luok­ka jo­hon py­ri­tään pääl­lys­tä­mis­tä ar­vioi­taes­sa. Tark­kuus­luok­ka voi eri­lais­ten epä­var­muus­te­ki­jöi­den myö­tä ol­la myös esi­mer­kik­si ±4 tai 6%RH.

Päällystettävyyden arviointiin soveltuva mittapiste

En­nen oli yleis­tä, et­tä mär­kä­ti­lo­jen be­to­nia mi­tat­tiin yh­del­lä an­tu­ril­la yh­del­tä sy­vyy­del­tä, ja kui­via ti­lo­ja kah­del­ta sy­vyy­del­tä, käyt­täen yh­teen­sä kah­ta an­tu­ria. Uu­den kor­tin mu­kaan ”Pääl­lys­tet­tä­vyyt­tä ar­vioi­taes­sa mit­taus teh­dään ai­na vä­hin­tään kah­del­ta sy­vyy­del­tä kus­sa­kin mit­taus­pis­tees­sä… Tär­kein mit­taus­sy­vyys mi­ta­taan vä­hin­tään kah­del­la rin­nak­kai­sel­la po­ra­reiäl­lä / koe­put­kel­la”. Eli jo­kai­seen pin­noi­tet­ta­vuu­den ar­vioin­tiin käy­tet­tä­vään mit­ta­pis­tee­seen tu­lee mit­taus teh­dä kah­del­ta sy­vyy­del­tä, käyt­täen yh­teen­sä kol­mea an­tu­ria.

Porareikämittauksen lämpötilä

Po­ra­rei­kä­mit­taus­ten läm­pö­ti­lan ala­ra­jaa on nos­tet­tu 15 as­tees­ta 18 as­tee­seen, hy­väk­syt­tä­vän haa­ru­kan ol­les­sa uu­den kor­tin mu­kai­ses­ti 18-25 as­tet­ta. Täl­lä py­ri­tään sii­hen, et­tä mit­taus­tu­lok­set vas­tai­si­vat aiem­paa pa­rem­min käyt­tö­ti­lan­teen mu­kais­ta ti­lan­net­ta.

Valuun asennettavat anturit

Eri­tyyp­pi­siä, pi­dem­pää seu­ran­taa mah­dol­lis­ta­via va­luun ase­tet­ta­via an­tu­rei­ta on ol­lut jo pit­kään mark­ki­noil­la, ja nyt niil­le on mää­ri­tel­ty sel­keäm­min vaa­ti­muk­set eri­lai­siin tar­koi­tuk­siin ja tark­kuuk­siin. Kor­til­la kui­ten­kin mai­ni­taan, et­tä ”Var­si­nai­nen pääl­lys­tet­tä­vyys­mit­taus py­ri­tään te­ke­mään vä­hin­tään tark­kuus­luo­kal­la ±2 % RH, tyy­pil­li­ses­ti näy­te­pa­la­me­ne­tel­mäl­lä tai po­ra­rei­kä­me­ne­tel­mäl­lä va­kais­sa läm­pöo­lois­sa uu­sis­ta po­ra­rei’is­tä”, eli pe­rin­tei­sis­tä me­ne­tel­mis­tä ei ol­la vie­lä luo­pu­mas­sa, mut­ta myös meil­lä Ver­tian pääs­sä seu­ra­taan tark­kaan eri­lais­ten mit­taus­tek­nii­koi­den ke­hit­ty­mis­tä.

Muuta

Huo­mioi­ta­vaa on, et­tä mit­taus­tark­kuut­ta pa­ran­ta­vat tar­ken­nuk­set kos­ke­vat pääa­sias­sa be­to­nin pääl­lys­tet­tä­vyy­den ar­vioin­tia var­ten teh­tä­viä mit­tauk­sia. Esi­mer­kik­si kui­vu­mi­sen seu­ran­nan mit­tauk­sia tai ve­si­va­hin­koa­lueen kar­toi­tus­mit­tauk­sia voi jat­kos­sa­kin teh­dä hei­kom­mal­la mit­taus­tark­kuu­del­la.
Pa­rem­paan mit­taus­tark­kuu­teen pyr­kies­sä uu­den RT-kor­tin mu­kai­set mit­tauk­set voi ot­taa käyt­töön sa­man tien, mut­ta käy­tän­nös­sä siir­ty­mäai­kaa on kui­ten­kin, ja läh­tö­koh­tai­ses­ti ra­ken­ne­taan niil­lä oh­jeil­la, jot­ka ovat ol­leet voi­mas­sa ra­ken­nus­lu­paa ha­kies­sa. Mah­dol­li­set vai­ku­tuk­set pi­dem­mis­sä be­to­ni­ra­ken­tei­den kui­vu­mi­sa­jois­sa se­kä hy­vis­sä kui­vu­mi­so­lo­suh­teis­sa kan­nat­taa kui­ten­kin jo nyt huo­mioi­da tu­le­vis­sa koh­teis­sa.

Asia on käy­ty yk­si­tyis­koh­tai­sem­min lä­pi vie­lä koos­tees­sam­me.


Ha­luat­ko li­sä­tie­toa tai tar­jouk­sen pal­ve­lus­ta?

Ota yhteyttä